söndag 28 december 2008

Onlinetells-minibetten-NL

På 10 cents bord med 10 dollar maxstack finns det en bra tell du kan hålla utkik efter. Låt säga att du sitter med 3-5 spader i sen position. Fem spelare har limpat in och du väljer att limpa också. 3-5f är egentligen en svag hand men låt gå för denna gången.

Floppen kommer: Q-8-2 med två spader

Inte så tokigt då du har färgdrag. Nu väljer plötsligt den förste spelaren att minibetta 10 cent i en pott på 60 cent. Vad kan detta betyda? När jag ser den här satsningen sätter jag omedelbart spelaren ifråga på en draghand. Troligtvis spader färgdrag som han vill se billigt därav minibetten. Problemet är att spelaren ifråga talar om för alla vad han har för hand. Det andra problemet är att du sitter med färgdrag själv och ett lågt sådant så du bestämmer dig för att ta det försiktigt och se vad som händer. Han KAN ju sitta med en svag hand som mellanpar.
Flera spelare synar och du synar också.

Turn: 7 hjärter

Förste spelaren minibettar igen 10 cent och alla synar igen.
River levererar den tredje spadern och nu växlar plötsligt spelaren tempo och höjer STORT med 2.50 dollar i en pott på 1.20 dollar. En spelare som uppenbart är en idiot synar men jag valde omedelbart att folda min färg. Varför? Ja ska man bli en bra pokerspelare måste man kunna inse när man är slagen.
Genom hans minibettande på flopp och turn satte jag honom omedelbart på färgdraget som han ville se billigt. När han sedan växlar tempo på rivern från 10 cents bet till 2.50 dollar inser jag att han har färgen som trillat in. Eftersom jag har en låg färg på 3-5 finns det i princip ingen färghand som jag slår därav folden.
Spelaren vänder stolt upp Q-9 spader för färg och tar hem potten. Grym fold? Inte särskilt bara logisk slutledningsförmåga och en insikt att 3-5 färg är en högst marginell hand. Hade han dock satsat mer från början hade jag kanske synat ner hela vägen...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Pokerlistings är en online pokerguide på nätet som ger dig information om pokerspelet Texas Holdem och andra saker om online poker. Här hittar du uppdaterade nyheter och strategi för att bli en bättre pokerspelare