torsdag 2 juli 2009

Vem vill ha en Polly?

Sitter precis i soffan och äter Pollys medan jag kollar på "Sagan om de två tornen extended special edition". Egentligen gillar jag inte Pollys men någon hade glömt kvar en påse och tja eftersom man inte är mer än människa så vräker jag naturligvis i mig dom.
Ringen trilogin är tillsammans med The Crow mina favoritfilmer och otroligt välgjorda. Tio timmars filmtid och om inte det vore nog följer det med tio-femton dokumentärer till var och en av filmerna, tror det var 43 sammanlagt. Har du inte sett dem kan de rekommenderas för att se hur Midgård skapades.
Största tabben måste vara den som Nya Zeelands regering gjorde då de krävde att allt skulle återställas i sitt ursprungliga skick efter filminspelningen. Jag menar vem skulle inte vilja besöka Hobsala och semestra i ett hobbithus? Eller stå på murarna vid Helms klyfta i kvällsregnet medan vinden tjuter och pilarna viner till höger och vänster.

Gårdagens spel gick inget vidare efter att jag råkat ut för ett par käftsmällar och tappat tre inköp och 150 dollar illa kvickt, varvid jag fick ägna passet åt att spela tillbaka pengarna. Men det intressanta är att alla händerna följde exakt samma mönster.
Jag hade öppnat upp fyra 0.50 NL 10-manna och efter en stund plockar jag upp AK i sen position. En snubbe höjer till 3.50 i tidig varvid alla lägger sig. Jag tar synen och vi får se floppen:
A-10-8 med två spader

Han satsar halvpott varvid jag kontrahöjer till 12 dollar. Nu väljer snubben att gå allin för 35 dollar och jag misstänker att han sitter på trissen men synar ändå. Och visst vänder han upp 10-10 varvid stacken ryker.
Jag drämmer knytnäven genom bildskärmen och går till förrådet för att hämta en ny. På senaste tiden har förrådet dränerats då jag åkt på badbeat efter badbeat. De enda som är glada är återvinningen på Kronan med tanke på att min förbrukning av bildskärmar håller åtminstone fem heltidsanställda med jobb.
Med en ny bildskärm slår jag mig ner igen och efter en stund råkar jag ut för samma sak. En snubbe satsar floppen, jag kontrahöjer varvid han gå allin och jag synar igen. Han sitter mycket riktigt med trissen och mitt inköp flyger iväg åt ett håll och min skärm åt ett annat. Det blir till att traska till förrådet en gång till.

På mörken plockar jag upp den fina handen 8-4 o när floppen kommer:
J-8-4 med två färgkort

En snubbe betar 4 dollar i en 8 dollarpott och jag slår om till tio dollar. Alla slänger utom fisken som genast ställer för 48 dollar. Jag borde slänga handen här men synar eftersom jag tänker att han kanske kör sitt färgdrag hårt. Han vänder upp 4-4 för triss och jag kan se inköpet flyga all världens väg. Turn blankar men sedan inträffar miraklet. Min tvåoutare i form av en åtta dyker upp på river och ger mig högre kåk varvid hela potten på 100 dollar välförtjänt skjuts över åt mitt håll. Äntligen lite rättvisa.

Men det intressanta är spelmönstret. Varje gång de satt med sin triss ställde de med överbet mot min kontrahöjning på floppen vilket ger mig möjlighet att komma ur handen. Jag ska lägga det på minnet.

Dagens spelpass ägnades åt psykologiska tricks för att lura av stacken från en tomte. Hade limpat in med 9-9 varefter en spelare höjer till fem dollar efter alla limpare i lilla mörken. Det här spelet brukar ofta vara från någon som sitter med mellanpar typ JJ el 9-9 och som läst i manualen att man ska höja med lika mycket som ligger i potten. Jag skriver i chatten att han nog bluffar och tar synen med två spelare till. Våra stackar ligger på uppåt 100 dollar så jag får multipla implicita odds om jag skulle träffa bra samtidigt med flera av de andra.
Floppen kommer:
4-6-9

Olalah. Alla checkar fram till höjaren som satsar 16 dollar i en 22 dollarpott. De andra foldar och jag skriver i chatten "Youre bluffing!!!" och kontrahöjer till 35 dollar. Han synar och turn är: 10
Det finns en risk att han sitter med 10-10 och myser just nu men den risken får jag ta så jag frågar i chatten om han har AK och ställer allin för mina sista 44 dollar. Han synar kvickt och vänder upp KK varvid potten på 175 dollar skjuts över åt mitt håll.
Lite psykologiskt skitsnack där jag lurade honom att tro att jag trodde han bluffade och försökte skrämma iväg honom.
Dagens pass slutar hundra dollar upp och gårdagens förlust är återtagen. Nu ska jag se på när Gimli slaktar orcher vid Helms deep.

Uzelezz

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Pokerlistings är en online pokerguide på nätet som ger dig information om pokerspelet Texas Holdem och andra saker om online poker. Här hittar du uppdaterade nyheter och strategi för att bli en bättre pokerspelare