onsdag 8 juli 2009

En dag på marknaden...

Var en sväng in till stan idag där det pågår marknad. En massa tokstollar slänger nämligen upp sina tält och försöker kränga en massa skit till lättlurade dumskallar. Jag hann inte mer än kliva in på området förrän en nitisk försäljare från Viasat drog in mig i ett tält och utsatte mig för ett utstuderat sätt att få mig att teckna upp för ett abonnemang. Eftersom jag är rätt slipad själv lyckades jag pallra mig iväg med ursäkten att jag tyckte det var JÄTTEINTRESSANT och ett FAAAANTAAASTISKT erbjudande som jag måste fundera närmare på. Jag kunde riktigt se besvikelsen i ögonen när försäljaren insåg han skulle gå miste om sin provision.

När man går på marknad brukar jag köra taktiken att hålla mig EXAKT i mitten av gångvägen medan jag stirrar frånvarande i fjärran, som att jag liksom är på väg till ett jätteintressant stånd lite längre bort. Det är samma som när man blir påhoppad av försäljarna som strategiskt placerat sig vid ingången till butiker. Då gäller det att haka fast i ryggen på något par med barnvagn på väg in, så försäljaren ska bli störd av deras skrikande skitunge och man kan slinka in osedd. Eller när någon snorunge står vid ingången och piper "Vill farbrorn köpa bingolott?". Då brukar jag gå förbi och låtsas jag inte hörde, eller förbryllat se mig omkring över huvudet på ungen som viftar frenetiskt med bingolotten "Var det någon som sa något?". Det funkar alltid.

Nåväl jag strosade runt och hittade mitt favorittillhåll, videostället. Går ni på marknad kan ni alltid ställa er och vänta vid snubben som kränger filmer för jag dras dit som en magnet förr eller senare.
Den här gången blev det fem filmer för det facila priset 200 bagis. Ingen fildelning här inte, man måste stötta filmskaparna så de kan tillverka fler skitfilmer man egentligen inte behöver se.
Självklart krig för hela slanten:

-Attentatet mot Hitler
-Straight into darkness
-Beaufort
-Battle of Haditha
-Yamato





Jag har alltid varit fascinerad av krig ända sedan barnsben, fast när jag var liten var det kompisarna som hade alla de små plastsoldaterna och tanksen och modellflygplanen och de häftiga vapnen man kunde köpa. Jag var den som fick stå och titta på medan de andra lekte, på sin höjd kunde jag få låna en plastgubbe som stod i givakt med töntig bobbymössa.
Antar att jag är skadad av mina traumatiska barndomsupplevelser och försöker ta igen det i vuxen ålder. Speciellt intresserad är jag av andra och första världskriget och kan rabbla upp de viktigaste strategiska datumen som ett rinnande vatten. Skadad som sagt.

Det är förstås inte så lyckat om man har en kärring på besök och hon undrar vilken trevlig film vi ska se tillsammans i soffan som uppvärmning inför kvällens stora begivenhet. Undrar om hon går igång på "Massakern på bataljon 292" eller "Ökenkriget del 3"?
När man kommer tillbaka till soffan efter att ha hämtat snask och snacks i köket hittar man en lapp i soffan "Micke jag älskar dig men du är faktiskt hopplös!"

Jag snokade runt lite på marknaden och köpte en påse härligt doftande nybakade bullar och sedan en sväng förbi pressbyrån för senaste numren av Pokermagazine och engelska Pokerplayer. En intervju med Chris Ferguson är alltid intressant samt en lista över de 50 bästa pokerspelarna. Fast de måste ha gjort ett misstag för de hade glömt mitt namn. Den store Uzelezz från världsmetropolen Luleå. Skandal!

Nåja, en omgång färska bullar med mjölk i soffan framför tv:n med "Yamato" inslängd i DVD spelaren (jag är stenålders har inte Blueray) fick mig dock på bättre humör. Den var inte så dålig som jag trodde och är visst en succe i Japan och en av de dyraste filmer som spelats in i Asien. Den handlar om världens största slagskepps sista resa, ett självmordsanfall mot Okinawa 1945. Mycket snaskiga effekter med blod som stänker upp på stålväggarna och sånt.



I övrigt vaknade jag redan 04:00 på morgonen eftersom det är ljust som på dagen här uppe i Luleå. Inte något jävla gråmulet slaskväder som ni söderut måste dras med. Drog genast igång en spelsession med fyra bord på 0.25, 0.50 och 1 dollars där jag började gillra fällor åt övernitiska motspelare.
Det skojiga är hur sura en del spelare blir när man synar ner deras bluff. Speciellt de som tror de kan höja i sen position hela tiden och man ska lägga sig platt varenda gång. Den här gången satt jag på JJ på mörken när en tomte från Frankrike höjer upp på knappen. Men skit på dig!, tänkte jag och synade.
På en mellanbräda betar han flopp, turn och river och jag synar hela vägen varvid tomten vänder upp A3 o och jag snikar åt mig 19 dollar. Sen kläcker jag ur mig i chatten "I really love those late position raisers".
Det går en stund och s
en kommer det i chatten en lång harang på franska varvid han översätter "I just said fuck you!" Härligt när man får tilta fiskarna.

Någon hand senare plockar jag upp ett par fina segelbåtar när en kvinna höjer upp till 4.50 dollar. Med stack på 35 dollar har jag egentligen inte odds på syn om jag räknat rätt då det är 1 på 10 att jag floppar in trissen eller 12%. Men till min glädje synar tjejen bakom och knappen och eftersom jag får multipla implicita odds så jag tar syn.

Floppen kommer 4-5-7
Bingo! Det ligger 19 dollar i potten men eftersom det är en mycket farlig flopp ställer jag utan krusiduller rätt in i de andra för mina sista 29 dollar. Det kan se ut som en bluff. Orsaken är att om det kommer en 3 el 6 el 8 kan jag vara stekt och det är svårt att syna så jag gör det enkelt. Dessutom kanske de andra foldar om skrämkortet kommer. Bära eller brista.
Två synare och den ene visar 7-5 och höjaren troligtvis högt pocket. Min hand får stå sig för en gångs skull och jag tredubblar stacken.
Med 300 bagis i vinst loggar jag ur efter ett par timmar och drar iväg till marknaden för att leta filmer...

Edit: Kvällens session bjöd på en prakttabbe av stora mått när jag floppar tvåpar med 3-5 på brädan J-3-5. Den tighta snubben som jag vet är nötspelare pottar och jag synar. När floppen kommer med tredje färgkortet checkar han och jag tänker lägga in en minibet på 25c. Dock råkar jag radera punkten före så istället blir det en 25 dollar tokallin i en 3 dollars pott. Men vafaan? Nötspelaren synar naturligtvis blixtsnabbt och visar upp nötfärg. Det är fan skandal att pokerbolag inte kan sätta in ordentligt med förvalsknappar så man slipper fippla med sifferfältet. Saknas både halvpott och 3/4 pott knappar. Kanske därför alla tomtar hela tiden betar pott så fort de har en hand. Bara en teori. Lyckades dock spela tillbaka 12 dollar och en 250 dollarbonus trillade in på kontot som plåster på såren.


Uzelezz

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Pokerlistings är en online pokerguide på nätet som ger dig information om pokerspelet Texas Holdem och andra saker om online poker. Här hittar du uppdaterade nyheter och strategi för att bli en bättre pokerspelare