lördag 29 januari 2011

Vi är alla vinnare!

Har du också tänkt på hur underligt det är att alla verkar vara vinnare i poker? Du vet när du går på mötet hos den lokala pokerklubben nere i Bosses källare och frågar hur spelet gått?
Genast svarar Greger, den fete snubben som är stammis och alltid skroderar vitt och brett om sina pokervinster, "Jag vann tretti papp häromveckan...".
Vilket följs av Nils ifrån Njurunda, han som alltid åker upp för att leva, andas och uppleva poker på plats och som brukar sova över i en slaf i ett hörn, "Jag förlorade i kanske en vecka...men sen dess är jag en vinnare!".
Erik ifrån Eriksberga som inte vill vara sämre än de andra inflikar "Jo jag går lillplus...".
Själv funderar du hur du ska förklara att du faktiskt bara vann två dollar förra veckan innan någon plötsligt kläcker ur sig "Jag är en förlorare...".
Det blir knäpptyst.
Så tyst att kortet som faller ur handen på en av de andra deltagarna faktiskt kan uppfattas när det lägger sig tillrätta mot den fläckiga heltäckningsmattan.
Stämningen är plötsligt som förbytt medan alla obekvämt skruvar på sig. Finns det verkligen NÅGON som förlorar på poker? Vi är ju alla vinnare i det bästa pyramidspel som någonsin uppfunnits.
"Jo jag sa att jag är en förlorare...", det är Stefan ifrån Stenungsund, han med den svarta pagefrillan, som förstört den goda stämningen, "...men", skyndar han sig att tillägga, "...det är bara lillback...när rakebacken kommer är jag lillplus."
Alla andas ut och den otrevliga stämningen är plötsligt förbytt till tjo och tjim medan deltagarna skojar och skämtar, "För faaaan Stefan...du skrämde nästan slag på oss...det var nästan så vi trodde du talade sanning!"

Sanningen är ju den att om man frågar sig runt i bekantskapskretsen är det alltid "Jag går lillplus" eller "Jag går jämnt upp" eller "Jag är en vinnare!" man får höra. Aldrig någon som villigt erkänner att han är en förlorare, en loser, en nolla, en clown, en pajas som knappt ens kan stava till p å k e r . Vi behöver alla våra illusioner verkar det som.
Hur det går själv då? Jo tack, jag är lillplus.
Så om alla är vinnare eller går jämnt upp...vem är det då som förlorar? Ja inte vet jag men nu ska jag logga in mig hos Full Tilt och skapa några förlorare så statistiken blir lite mer rättvisande hehee...

Uzelezz

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Pokerlistings är en online pokerguide på nätet som ger dig information om pokerspelet Texas Holdem och andra saker om online poker. Här hittar du uppdaterade nyheter och strategi för att bli en bättre pokerspelare