måndag 24 januari 2011

Double or Nothing bonanza!

Dagen börjar dåligt. Precis innan jag ska ha ett viktigt möte online lyckas jag slita av sladden till mitt headset "...men vaf-n?". Skiten har krånglat ända sen jag köpte den då kabeln korvat ihop sig hela tiden så jag varit tvungen linda den med fem lager isoleringstejp. Så mycket hade jag för det. Slår vad om att tillverkaren gjort så med flit för att tvinga folk köpa nya headset hela tiden. En olycka kommer sällan ensam och strax efter lägger dosan till min internetbank av när en räkning ska betalas, "battery level low". Ordnar det genom att banka dosan några gånger i bordsskivan och köra kortet in och ut fortare än en betald porrskådis, och lyckas på så vis krama lite extra ur dosan.
Sista som händer är att skrivaren lägger av när jag ska skriva ut några viktiga kurspapper. Efter att ha drämt knytnäven i höljet och svurit och gapat inser jag att det är bläckpatronen som är tom.
Vilken kurs jag läser? Det är en distanskurs i Karlstad som Webbredaktör som jag fann intressant. Jag blir i a f inte dummare.

Hur många två-outare finns det?
Senaste veckan har ägnats åt att spela Double or Nothing för att se vilken taktik som fungerar. Ett hundratal omgångar har det blivit och resultatet är lillplus. Inte särskilt lysande, det får medges, men så har jag råkat ut för den ena horribla utdragningen efter den andra. Jag ställer från knappen med AJ och får syn av A9. River 9. Ställer med KK mot AK och AJ. De blockar varandra och floppen kommer A. Ställer med AA mot 10-10. River 10. Ställer A9 mot A2. Flopp 2. Om och om igen. Hur många tvåoutare finns det egentligen i en kortlek? Det verkar som högre kicker mot lägre kicker förlorar hälften av gångerna.

Tendenser i DoN
Spelarna i allmänhet har en tendens att inte spela utan bara folda i förhoppning att de andra ska slå ut varandra. Det händer titt som tätt att blindsen är uppe på 200-400 med nio spelare kvar bara för att ingen vill spela.

Några tendenser är rätt tydliga. En av dem är när spelare, i synnerhet regulars, som aldrig brukar spela en hand, går all in för 1500 på första eller andra nivån. Då sitter de ofta med en riktigt bra hand som AA eller KK. Syna inte. En del spelare kan även höja extra mycket före floppen. På 10-20 höjer de kanske med 300. Då sitter snubben oftast med ett högt pocket.

Många regulars är lättlästa som få. De foldar allting tills de har tio blinds kvar. Då börjar de gå allin i sen position ifall alla foldat innan dem. En taktik kan vara att höja innan han hinner gå allin för att få honom att blöda marker.

När ska man syna allins?
Det finns ett problem med att syna allins. Anta att ni är sex spelare kvar och du har 1100 på BB. Alla foldar varvid knappen, en regular går allin för 1300. Ska du syna? Alla andra kring bordet har betydligt mer än er två, kanske 2000-4000 och väntar bara på att någon av er ska åka ut. Borde du syna?
Han kan ha ställt med precis vad som helst. Du tittar ner på A-6o? eller kanske QQ? eller kanske AKo? eller 66? Syna eller inte?
Problemet här är att om du synar med 6-6 mot hans AK så är du favorit. Men du kommer ändå åka ut nästan hälften av gångerna. De enda som tjänar på det är de andra fyra storstackarna.
Om du synar med AK mot Q10 så förlorar du ändå uppemot 40% av gångerna. Vill du åka ut nästan hälften av gångerna?
Jag gjorde ett misstag igår. Sitter med QQ på BB när knappen ställer. Jag hade kunnat folda och varit kvar 100% av gångerna. Istället tog jag synen och han visar AKo. K på turn. Du ser problemet. Han hade kunnat ställa ett mindre pocket eller skräp som 8-4 men faktum kvarstår. Du riskerar åka ut medan de fyra andra spelarna profiterar på ditt misstag.

Vilka händer är det EV+ att syna allins med då? Ja förutom AA och KK så vet jag inte. Har du några tips får du gärna dela med dig av dem i meddelande fältet. Helst ska man trycka in markerna själv först och undvika alla slantsinglingar eftersom det bara är de andra spelarna som tjänar på det, känns det som.

Utnyttja de andra spelarna
Jag har även försökt testa en spelstil som går ut på att spela supertight i början och börja höja när mörkarna går upp till 50-100, ifall jag fortfarande har kvar 1500. Oftast brukar spelarna dra sig för att syna varvid jag plockar upp viktiga mörkar. Om det skulle gå illa och jag droppar till kanske 900 på blinds 75-150 eller 100-200 finns en annan taktik att prova. Ofta uppstår situationen att man droppar så mycket att din "foldequity" kraftigt minskar. Alltså om du ställer är det stor risk att någon storstack synar dig.

Ett trix kan vara att höja för en stor del av din stack, kanske 450 med 900 på 100-200. För de andra ser det ut som att du plockat upp en bra hand eftersom du är villigt att spela om nästan halva din stack. Om någon kontrahöjer din skräphand allin kan du folda och fortfarande vara kvar 100% av gångerna. Jag har ännu aldrig sett en spelare kontrahöja här utan att visa upp en bra hand. Spelare tenderar att bara kontrahöja ifall de har något bra som högt pocket eller AK eller liknande. I a f på mindre nivåer.
Gjorde detta spel igår med 6-6 och spelaren som kontrahöjt visade upp AK. Blev utskrattad av de andra men faktum kvarstår att jag skulle åkt ut nästan hälften av gångerna, medan folden gör att jag är kvar 100% av gångerna. Handen efter plockar jag upp AA och ställer, blir synad och nästan tredubblar upp.

Sköna upphämtningar-a chip and a chair
Om oturen skulle vara framme finns ingen anledning att ge upp. Låt säga du blir badbeatad och sitter med 200 kvar. Ställ inte in allt omedelbart ifall du har tid på dig hitta en vettig hand. Jag har gjort ruggiga upphämtningar ett flertal gånger. Häromdagen satt jag med 140 chips kvar och alla väntade på att jag skulle åka ut. KK dyker mirakulöst upp. Jag fyrdubblar. Handen strax efter ställer jag igen varvid alla lägger sig och jag ställer en gång till. Plötsligt är jag uppe på 2100 på bara några händer. Snubben som väntat på att jag skulle åka ut var den näste att åka...vilket kändes riktigt skönt. Så ge inte upp hoppet helt.

Skänk inte bort marker gratis
En sak som stör mig rejält är dock när storstackarna skänker marker till minsta stacken. Anta vi är sex spelare kvar. Jag har 1200. Lillstacken 500. De andra minst dubbelt så mycket. Alla foldar fram till storstacken med 3000-4000 som på blindsen 100-200 eller 200-400 foldar! Alltså vafan är det för spel?
Han skänker BB+SB plus antar på kanske 300 till den minsta stacken och låter denne dubbla eller tredubbla upp. Utan att lillstacken behöver riskera något. Liknar nästan chipdumpning. Sitter du med storstacken i detta läge så HÖJER du bort lillstacken. Ge honom inga gratismarker.
Eftersom jag ligger illa till blir jag rejält irriterad på detta spel, eftersom det plötsligt kan vara jag som har minsta stacken.

Jag är som sagt inte någon expert på DoN utan försöker lära mig bästa sätten att hålla mig kvar till fem sista platserna. DoN riskerar också att bli skittrist vid bord där ingen spelar. Alla bara väntar på att de andra ska åka ut. Försök utnyttja deras ovilja till din fördel och plocka upp blinds och små potter. Och har du några fina fultrix och knep får du gärna dela med dig av dem så vi bägge kan bli rika och sitta på Copacabana och dricka paraplydrinkar hehee.

Här finns några guider till hur man spelar DoN:

Strategi för Double or Nothing:


Gå plus på Double or Nothing:


Lycka till med spelandet!
Uzelezz


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Pokerlistings är en online pokerguide på nätet som ger dig information om pokerspelet Texas Holdem och andra saker om online poker. Här hittar du uppdaterade nyheter och strategi för att bli en bättre pokerspelare