torsdag 16 augusti 2007

Färgföljande skräpkort

Du ska få spela följande hand som utspelar sig på ett 5/10 Limitbord 10 manna.

Du sitter med 10-5 hjärter i tidig position och bestämmer dig för att limpa in, det är ju trots allt snygga färgkort eller hur?
Två spelare i mellanposition synar också och alla andra foldar. Potten är 15 kr. Nu kommer floppen med:
10-10-5 utan färgdrag.

Haha bingo! Floppad kåk jo man tackar. Du bestämmer dig för att bara checka för att inte skrämma iväg någon. Den förste spelaren checkar men den andre höjer till 20 kr! Ok nu är det dags att gå till motanfall så du kontrahöjer till 25 kr. Den förste spelaren foldar men nu kontrahöjer den andre spelaren din kontrahöjning till 30!
Vad nu? Vad kan han sitta på som motiverar detta? Du sätter honom på antingen ett överpar som han slowplayat i tron att du bluffar men mer troligt är att han också har 10 med högre kicker, kanske A-10.
Du höjer igen, han kontrahöjer flera gånger tills potten nu är 60 kr men du har ju högsta kåken så vad göra annars? Till slut synar du för att få slut på parodin. Du har för länge sen tappat räkningen på hur många gånger ni höjt varandra.

Turn kommer en ofarlig 6. Brädan är nu:
10-10-5-6

Att han skulle sitta med 10-6 är bara för dumt så du bettar ut igen och höjer till 70 kr, och gissa vad...den andre spelaren kontrahöjer din höjning till 80. Nu börjar du blir riktigt förbannad så du höjer igen och han kontrahöjer, du kontrakontrahöjer för miffot ska ju sättas på plats. Nu är du säker på att han har 10:an...kanske 10-J, 10-Q eller 10-A. Ni fortsätter höja varandra tills potten är jättelik...till sist ligger den på 250 kr innan nån av er till sist synar.

River levererar ett ofarligt kort en 8:a så brädan ser ut så här:
10-10-5-6-8 utan färger


Han har 300 i kassan och du har 1450 kr. Fundera på vad du ska göra...ska du höja upp tomten tills han går bankrutt eller checka och syna? Fundera vad han kan ha för kort som skulle motivera detta bettande innan du läser rätta svaret nertill.







Svar:
Jag satte honom fortfarande på troligtvis A-10 och stod i valet och kvalet att kontrahöja upp tomten för att mjölka ur honom några hundra till. Har man kåk så har man kåk, till slut bestämde jag mig för att potten var tillräckligt stor, 270 kr så jag checkade och synade hans satsning och förväntade mig att ta hem en enorm pott! Vad tror ni tomten visar upp?
Jo han visar precis som jag trodde upp en 10:a....med en 8:a som kicker! Offsuit dessutom. Helt otroligt, k-khuvudet har alltså synat femdubbla kontrahöjningar på både floppen OCH turn med den skithanden och lyckas dra ut mig på rivern med en treoutare.
Hela dagens vinst försvann upp i rök på den enda handen varvid vi kommer till sensmoralen som jag skrivit upp på en stor skylt framför mig på väggen....spela inte färgföljande skräpkort....spela inte färgföljande skräpkort....spela inte...

Jag hade enkelt kunnat undvika den förlusten genom att omedelbart folda skiten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Pokerlistings är en online pokerguide på nätet som ger dig information om pokerspelet Texas Holdem och andra saker om online poker. Här hittar du uppdaterade nyheter och strategi för att bli en bättre pokerspelare