måndag 20 augusti 2007

Att möta en galning del 1

Denna hand utspelar sig på ett No Limit 0:50-1 kr

Vid detta bord sitter en spelare som drivit upp snittpotten till över 100 kr genom sina ständiga och enerverande jättehöjningar. Han sitter med omkring 1100 kr (inköpsmax är 200) så han har kört denna stil rätt framgångsrikt. Flera gånger påpekar han hur skicklig han är och att de andra inte har en chans mot honom. Han skryter också om hur han vunnit 850000 kr på sju månader vilket man inte behöver betvivla. Du har flera gånger sett honom ta hem stora potter och nu är det dags att sätta honom på plats.
För att skydda dig själv har du bara köpt in dig med 25 kr för du vill ju inte loosa stort mot denne galning pga en sur utdragning, eller hur?

Eftersom han höjer stort VARJE hand med mellan 8 till 20 kr måste du välja rätt tillfälle att gå in. Du väntar tålmodigt medan du analyserar spelet. Storskrävlaren pendlar mellan 1200 kr (då han orerar vitt och brett om att det inte är någon ide att spela mot honom), för att sedan dippa ner till 600 kr, som han sedan vinner tillbaka igen på några händer. Du ser honom flera gånger visa upp skithänder som K-4 off, 10-6 off och liknande men vill vis av erfarenhet inte åka på nån sur utdragning (som alltid verkar vara fallet med dessa tomtar).

Denna hand tittar du ner på AA i tidig position och eftersom du vet att galningen kommer höja som vanligt synar du bara för 1 kr. Efter dig limpar tre spelare i mittenposition innan turen är kommen till galningen som sitter sist. Som väntat lägger han in en stor höjning på 14 kr och nu är frågan, ska du folda, bara syna eller kontrahöja honom och i såfall med hur mycket? Du har 72 kr i kassan (kom ihåg att du startade med bara 25) och spelarna i mellanposition har mellan 60 och 200 var. Fundera hur du ska spela och läs sedan det rätta svaret nertill.









Svar:
Ingen chans jag tänker låta galningen slippa undan denna gång. Jag är så jävla less på idioten som höjer VARJE hand så jag inte kan spela. Om jag bara synar finns risken att spelarna i mittenposition också synar och sen blir jag som vanligt utdragen. Iställer bestämmer jag mig för att sätta hårt mot hårt och skjuter in hela markerhögen all-in. Han kan uppfatta det som att jag är irriterad av hans höjande och försöker mig på en desperat bluff för att sätta honom på plats. Jag hoppas också få bort mellanspelarna som jag INTE vill ha med.

Mycket riktigt, min höjning var för stor så alla tre foldar men galningen vägrar låta sig bluffas bort och synar, och jag knyter händerna och ber till gudarna. Brädan kommer med spridda kort, inga färgdrag, inga stegdrag och jag vinner potten på 145 kr och kan andas ut. Vad galningen hade vet jag inte eftersom han inte visar korten men jag antar att det var något i stil med 10-6 eller så.
Om jag istället bara synat hans höjning hade kanske mittenspelarna gått med och antagligen (för att inte säga mycket troligt), dragit ut mig. Aggressiviteten lönade sig.

Några händer senare fegar jag dock ur med min Q-10 färg då galningen höjer stort igen eftersom jag inte vill riskera min vinst. Naturligtvis kommer två damer på bordet och jag hade vunnit omkring 300 om jag gått med...men men så kan det gå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Pokerlistings är en online pokerguide på nätet som ger dig information om pokerspelet Texas Holdem och andra saker om online poker. Här hittar du uppdaterade nyheter och strategi för att bli en bättre pokerspelare