onsdag 20 april 2011

Våren har kommit med turneringsspel på schemat...

Då var äntligen våren här efter att jag nästan blivit manodepressiv av vintermörkret. Personligen hatar jag januari och februari och undviker i största möjliga mån att gå ut om termometern visar under -5.
Det blir till att tända en extra stark lampa i garaget, hälla ut en skopa sand, fälla ut solstolen, innan en copacabanadrink och ett pokermagasin fullbordar illusionen. Sen kan grannarna höra utrop från garaget när de går förbi i -25 "Yes vilket härligt väder vi har! Fan jag tar av mig t-shirten också!"

Däcksbyte
Det är dags att byta till nya sommardäck. Har man kört omkring på koreanska Kumhodäck i tio år känns det skönt att få byta. Märkesdäck ska det bli den här gången så jag svänger in hos den lokale däcksbytaren och beställer ett gäng Michelindäck.

Vårens första biltvätt
I väntan på däcksbytet passar jag på att tvätta bilen hos Statoil vid Örnäsrondellen. En fin liten gratistvätt passar bra och när jag ändå är inne drar tidningshyllan som en magnet. Senaste First Poker med en intervju med Gus Hansen och en massa bra spel tips får det bli, tillsammans med Militärhistoria och Allt om historia eftersom jag är intresserad av speciellt militärhistoria. 180 bagis. Tjejen i kassan försöker blåsa mig och kräver 210 kronor efter att ha räknat fel. Fan 30 spänn är 30 spänn. Tycker det är rätt ofta de försöker blåsa mig på stålar oavsett var man handlar.

Två damer beundrar min bil
Väl ute ser jag att två snygga trendiga tjejer beundrar min metallicröda 10 år gamla Hyundai. "Jo man tackar! De har i alla fall bra smak."
Det visar sig dock att damerna ifråga bara speglar sig i vindrutorna för att se ifall deras trendiga solglasögon sitter på rätt plats.
F-n spegla er i nån annan bil, kärringar!

Jag blåser Statoil
Innan biltvätten har jag bestämt mig att försöka använda bara en halv flaska prickbort. Fan är man snål så är man. Tömma en HEL flaska? No way!
Jag lyckas med mitt uppsatta mål och stuvar med ett leende undan nästan en halv flaska under sätet till nästa gång hehee. Så otroligt skönt att få snyta Statoil på 65 bagis.
Jag kan redan se för mig själv hur jag vid nästa biltvätt kommer fram till tjejen i kassan som frågar "Ska det vara en flaska prickbort också?" och jag svarar med elak min "Näh för jag har kvar en halv flaska sen förra gången hah!".
Ljuvligt är bara ordet.

Jag får fel däck naturligtvis
Dagen efter gör jag entre hos däckshandlaren och får däcken bytta. Väl ute igen inser jag att de satt på fel däck. B-goodrich istället för Michelin. "...men vaf--n?". De har skrivit fel på kvittot och såklart gett mig fel däck. Jag orkar inte bråka utan låter det vara. B-goodrichdäcken kan i a f inte vara sämre än tio år gamla Kumhodäck som är lika hårda som den där sparade snusprillan på hyllan från hösten 92. Och om så vore lär jag väl märka det när jag brakar ut i skogen i 90 km i timmen.

Turneringsspel i veckan som gått - 200k söndagsturnering
Veckan ägnas i övrigt åt att spela turneringsspel vilket jag sällan brukar spela. Köper in mig på skoj i en 20 cents satellit till någon turnering och lyckas vinna ett säte i en annan satellit. Där vinner jag ett säte till en tredje satellit, där jag lyckas med bara 1100 marker kvar på blindsen 2500-5000, vinna en av 77 platser till en 200000 dollars guaranteed söndagsturnering. Inte illa.
Söndagsturneringen startar och till min glädje ser jag att det är 10000 stack med blinds på 10-20. 1002 spelare och 150 betalda platser där ITM ger 220 dollar. Första pris 43000 dollar. Och en finalbordsplats uppemot 10000 dollar.

Jag gillrar en fälla med AA
Turneringen går hyfsat och efter tre timmar är jag fortfarande kvar och det börjar närma sig midnatt. 18000 i stack har krympt till 13000 men jag minns inte hur. Inom loppet av tio minuter utspelar sig ett gäng händer som kommer avgöra min fortsatta existens i turneringen.
Det börjar med att jag plockar upp AA som förste gubbe ut. Självklart limpar jag in för att gillra en fälla. Gubben efter höjer till 2200. Näste gubbe kontrahöjer till 5200. Finemang där gick den fällan i lås. Jag skjuter in rubbet på 13000 eftersom idioterna i allmänhet alltid synar om man översatsar allin eftersom de alltid tror man har AK.

Det blir AA vs JJ och brädan blankar. Jag går upp till 30000 med blinds på 300-600.
Handen efter stjäl jag en pott med skräpkort och alla foldar.
Några minuter senare tittar jag ner på AA igen och höjer till 1800 som andre gubbe ut. Alla foldar och jag vinner en struntpott.

Jag plockar upp AA för tredje gången på tio minuter
Det går några händer och jag stirrar ner på AA för tredje gången på några minuter. En gubbe höjer till 1200. Jag säger 3000 från knappen. Nu bestämmer sig BB för att det är dags att blanda sig i leken och ställer för 14000. Make my day!

AA vs JJ
Floppen blankar och på turn är jag 96% favorit till att gå upp till 50000 i chips och på väg mot en bra placering. Knektjäveln uppenbarar sig som ett trollslag på rivern och jag halkar ner till 18000.

Jag gör ett misstag med AK på handen
Blöder chips till 14000 innan jag gör en höjning med AK till 1800. BB synar och floppen visar : 6-6-2
Gör det stora misstaget att beta 3/4 på floppen och snubben checkhöjer mig allin för alla mina marker. Jag har ju knappast höjt med en sexa så snubben drar väl en rövare.
Alltså jag har ingen aning om vad han sitter med. Han kan ha en sexa eller ett par eller två överkort, och det suger verkligen att syna för hela stacken. Till sist fegar jag ur och foldar och är nere på 7000. Beten på floppen var både för stor och ett misstag.

Jag går allin med 99
Med 99 som förste gubbe ställer jag all in för 7000. En spelare bakom kontrahöjer allin för 11000. Alla foldar och han visar upp A10o. Jag är favorit innan brädan visar A och 10 och jag är ute. Varför man kontrahöjer allin för hela stacken med 7 spelare kvar att agera bakom är dock en gåta för mig, men det visar på kvaliteten hos spelarna.
Dock var det en trevlig turnering och med tanke på att jag fick en gratisbiljett så grämer jag mig inte allt för mycket.

Ha en trevlig speldag!
Uzelezz


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Pokerlistings är en online pokerguide på nätet som ger dig information om pokerspelet Texas Holdem och andra saker om online poker. Här hittar du uppdaterade nyheter och strategi för att bli en bättre pokerspelare