lördag 5 januari 2008

Riggen slår till

Många klagar över att siterna är riggade hit och dit när de förlorar en hand. I den här handen var det dock jag som njöt av att ha riggen med mig. Tänkte berätta hur jag analyserade pottoddsen/outsen.

Jag plockar upp 3-4 klöver på plats 6, en svag hand men jag limpar för 1 kr.
Spelare 1, 7, 10 synar innan stora mörken höjer till 2 kr. Alla synar. Potten är 10 kr.
Jag sätter höjaren på ett högt pocketpar, kanske AA eftersom han aldrig höjt tidigare.

Flop:
Kklö-4spa-10spa

Spelare 2 höjer igen och det ligger 11 i potten. De flesta tycker kanske det är dags att slänga den svaga handen men det är helt fel. Jag synar.
Spelare 7 och 10 synar och potten är nu 13.66

När det är min tur att satsa är oddsen 11-1 för syn, och jag räknar med att de andra kanske synar också. Jag har 5 outs vilket redan där ger mig odds på 8.2-1. Klart jag ska syna. Dessutom finns det 10 klöver som kan förbättra min hand markant vilket ger mig 15 outs.

Longshot? Javisst men vi ska ändå syna och fatta beslut på turn hur vi ska göra.

Turn kommer Q klö
Spelare 2 satsar 2 kr och alla synar igen. Potten är 21.46.

Det kostar 2 kr att syna vilket ger mig pottodds på 10 mot 1 ungefär och jag har nu 15 outs ifall han har AA som jag tror och inte KK. Alla mina outs ger mig skyhögt bättre odds än så för att dra in handen, de ligger på 2.1 mot 1 (förutsatt ingen har en högre färg). Självklart ska vi syna.
River kommer 10 klö
Färgen sitter
Spelare 2 satsar 2 kr igen, jag synar för att locka till översyn och de övriga spelarna synar.

Spelare 2 visar upp AA och måste vara rätt tiltad nu eftersom den berömda riggen slog till. Den här gången var dock riggen på min sida. Jag tar hem potten på 29.26 kr.

Vad jag menar är att jag inte klonkade in handen på nåt idiotspel utan hela tiden analyserade pottoddsen och mina outs genom hela handen. Hoppas du fick en inblick i hur man tänker.
I normala fall spelar jag inte så låga färger eftersom de är sårbara mot högre färg.
Men denna gången funkade det ju.









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Pokerlistings är en online pokerguide på nätet som ger dig information om pokerspelet Texas Holdem och andra saker om online poker. Här hittar du uppdaterade nyheter och strategi för att bli en bättre pokerspelare