lördag 19 februari 2011

Information overload 3.0

Jag satt och funderade hur mycket tid jag egentligen lägger ner på att göra olika saker. Om jag spelar poker blygsamma en timme varje dag är jag redan uppe i 365 timmar på ett år. Och det är bara en liten del i det hela.

Jag börjar känna en viss stress när det dessutom måste kollas epost, Facebookas, Twittras, chatta med tre personer samtidigt, läsas nyheter, spela spel, ses tv, uppdatera bloggar samt göra bort uppgifter på distanskurser (som dessutom har varsitt eget kursforum och epostkonto).

Mycket tid läggs dessutom på totalt onödiga saker som att äta, sova, skita eller ringa släktingar. Eller ta bara en sådan sak som att starta upp datorn. 3.30 minuter går åt till att vänta på att tröskverket till maskin ska starta (fast sen jag tog bort en del onödiga saker lyckades jag pressa ner den till bara 3.20 minuter) Om vi kör lite snabb huvudräkning blir det 19.46 timmar på ett år.

Så gott som all min vakna tid går åt till att jobba med datorn för att inte missa något "viktigt" i dagens stressade mediesamhälle. För ve och fasa ifall man skulle missa det oerhört viktiga Twittret från Bengt i Falun som sitter på toaletten och undrar om han skall torka sig i röven med supermjuka Edets Maxi eller det mer ekonomiska Tork Universal (jag föreslog att han skulle köra lyxvarianten).

Hur ska man egentligen hinna med allting? Kanske borde jag köpa in ett par bildskärmar extra och ha pokerborden på ett, kursuppgifter på ett annat, börskurser på ett tredje och nyhetssidor på det fjärde medan storbildsskärmarna på väggen snurrar Two and a half men, Lyxfällan och Parlamentet. Allt för att inte missa något.

Och samtidigt undvika stressa upp sig när kärringen sätter sig halvnaken i knät iklädd ett par spetstrosor, medan man kikar över hennes axel i ett försök att svara på Twittret från Kalle i Ersboda, som undrar om han ska ta på sig de röda eller de blå gummistövlarna när han går ut.

Välkommen till den nya digitala världen, Information overload 3.0, där alla om 30 år sitter lobotomerade och utbrända på långvården iklädda digitala blöjor som direktkommunicerar med Facebook när vi "fyllt upp", och undrar vad det var som egentligen hände.

Nä för f-n....nu drar jag ur kontakten.

Ha en bra speldag mina vänner!
Uzelezz

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Pokerlistings är en online pokerguide på nätet som ger dig information om pokerspelet Texas Holdem och andra saker om online poker. Här hittar du uppdaterade nyheter och strategi för att bli en bättre pokerspelare