måndag 2 augusti 2010

Kvalsatellit: AA på bubblan

Spelade nyss en satellit hos Everest till deras 2500 dollars frirulle. 1043 anmälda spelare och 50 platser. Jag har spelat turneringen ett tag och jobbat med andra saker utan att knappt ägna satelliten en tanke. Mina 1500 är nu 7500 med blinds på 200 när jag plötsligt ser att det bara är kvar 65 spelare. A piece of a cake. 
Jag gör några dåliga syner och läcker marker eftersom jag känner mig säker. Blindarna går upp ett snäpp och plötsligt börjar jag bli akut shortstackad eftersom spelet helt stannat upp och inte en jävel åker ut på en kvart.
Med 2700 marker, blinds 400 och 54 spelare kvar där närmsta spelarna ligger på 3000, 2500, 2300, 3200 plockar jag upp QQ på knappen. Jag vet att de två storstackarna som limpat med 30000 marker kommer syna om jag ställer. Nu är det även ante på omkring 70 och frågan är ska jag ställa eller folda och hoppas de andra åker ut?
Fundera på vad du skulle göra innan du läser vidare...





Jag tänkte såhär...
Eftersom jag är illa ute och har nästan minst marker av alla vet jag att de andra bara kommer folda och hoppas jag åker ut. Med anten och blinds på 400 kommer jag snart inte ha något att slåss med. Om jag ställer och vinner handen kommer jag nästan fyrdubbla och vara klar för turneringen. Om jag haft mer marker säg 5000 hade det varit en enkel fold men jag måste gambla. Att vi fortfarande är 54 spelare kvar avgör det hela. Jag ställer och får som väntat syn av bägge storstackarna. En otäck kung på floppen och de bägge asen samarbetar genom att checka ner hela vägen i förhoppning jag ska åka ut. Bägge har skräpkort och min hand står sig. Plötsligt har jag 11000 marker och är i princip klar. Med tanke på hur lite marker jag hade och med fyra till som ska ut valde jag att gambla.

Det går en stund och det är 51 spelare kvar. Ingen vill åka ut och spelet segar sig fram. Småstackarna har 1000, 1100, 1500, 2000 med blinds på 600 tror jag det var och ante på 80 nånting. Vid mitt bord sitter massvis med storstackar och nu uppstår en intressant situation. På BB plockar jag upp AA. Fyra storstackar limpar innan sistegubben minihöjer. Vad gör du i den här situationen? Fundera innan du läser vidare...

 



Jag tänkte såhär...
Med bara en spelare till som ska ut och fyra shortstackar som blindas ut när som helst skulle det vara idioti att både kontrahöja, ställa allin eller syna och riskera fastna i handen och slås ut. Jag foldar utan tvekan AA och en stund senare har jag min plats då en spelare med mellanstack gör ett misstag och de fyra shortstackarna klarar sig med ett nödrop.
Hur jag spelade för att lyckas knipa en satellitplacering? Jag spelade tight i början och lyckades få in hela stacken med AA i början mot tre andra spelare utan att riggen slog till. Sen flöt det bara på och de andra slog ut sig själva hehee...



2 kommentarer:

  1. När det handlar om såna satelliter där varje plats av 50 är lika mycket värt, så hade jag gjort samma sak som du med AA, dvs avvaktat en ut-blindning av någon shortstackad.

    Hade det däremot varit en penga-struktur som varit hyfsat "brant", så hade jag nog bedömt ett bättre värde i att dubbla upp och ha en chans att vinna/få en bättre betald placering i förhållande till risken att folda essen, få en annan hand sen när jag är tvingad att gå all-in, och åka ut då, visserligen ITM men ändå bland de första och bara vinna lite grand.

    SvaraRadera
  2. Jag såg faktiskt en spelare häromveckan som spelade satelliten till Everest 2500 dollars. Med 27000 på blinds 200-400 och omkring 60 spelare kvar (50 platser vinner inträde) så börjar snubben ställa allin för hela stacken. Det slutar med att han ställer med skräp Q-4 eller något sådant, får syn av storstack och är ute. Allt han behöver göra är att folda sina händer så är han klar. Varför man spelar satelliten och skänker bort sin plats är en gåta för mig. Men han kanske skojspelade...

    SvaraRadera

 
Pokerlistings är en online pokerguide på nätet som ger dig information om pokerspelet Texas Holdem och andra saker om online poker. Här hittar du uppdaterade nyheter och strategi för att bli en bättre pokerspelare