lördag 1 september 2007

Att spela AA

Följande hand utspelar sig på 050-1 kr 10-manna no limitbord

Du har varit med om det förut. Du plockar upp AA i första handen och känner att det här är verkligen din dag. Pokergudarna har visat sig välvilliga och nu är det dags att skinna tomtarna vid bordet. Du gör en liten höjning för du vill ju inte skrämma bort dina betalande kunder. Sen kommer floppen och innan du vet ordet av har du gått all-in bara för att bli synad av nån tomte som tar hem potten med 2-8 för tvåpar.

Den här handen du ska få spela utspelar sig på ett bord med många limpare och tendensen att vissa personer i sen position gör stora höjningar efter att många limpat in varvid alla foldar och höjaren tar hem potten. Det ser misstänkt likt en stöld. Senaste handen har denna person höjt kraftigt och visar sen upp J-5 färg för floppat toppar. Nu gör han samma sak igen i sen position efter att flera limpat in. Nu synar dock knappen och lilla mörken hans höjning på 4 kr.
Denna gång tittar du dock ner på AA i stora mörken. Det ligger ungefär 16 kr i potten och du har 42 kr kvar. Med hänsyn till hans tidigare agerande vad gör du? Limpar du in för att slowplaya och hoppas träffa bra på floppen?, foldar du eller kontrahöjer och i så fall med hur mycket?
Fundera på vad du ska göra och läs sen "rätta" svaret nertill.








Svar:
Inte en chans i världen jag foldar...och inte heller tänker jag syna för att locka höjaren i fällan. Allt för många gånger har jag förlorat hela inköpet då jag trillat i min egen fälla. I denna hand har redan 6-7 personer gått med och nu tänker jag sätta press på dem. Jag skjuter in hela min stack på 42 kr och hoppas få bort de flesta eller alla...det ligger ju redan en nätt liten summa i potten. Som väntat foldar alla och jag vinner en liten pott på omkring 17 kr. Jag slapp i alla fall bli utdragen och förlora hela inköpet vilket garanterat varit fallet om jag synat eller kontrahöjt för litet. Det finns ingen plats för fegspel i no limit...sätt press på motståndarna!
Om jag synat för att gillra en fälla hade kravet nästan varit att träffa ett ess på floppen för att spela vidare. Mot 6-7 motspelare är risken annars extremt stor att man får en flopp som ser ofarlig ut t.ex J-8-3 och ställs inför ett svårt beslut då ens satsningar synas ner och nån tomte visar upp J-8. Kör hårt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Pokerlistings är en online pokerguide på nätet som ger dig information om pokerspelet Texas Holdem och andra saker om online poker. Här hittar du uppdaterade nyheter och strategi för att bli en bättre pokerspelare