fredag 21 september 2007

Att möta en kontrakontrahöjning

Här är en intressant hand som du ska få spela. Den utspelar sig på ett tiomanna Limit 5-10 bord

Du plockar upp A-9 spader i sen position och väljer att limpa in efter att fem andra spelare i varierande position redan limpat.
Till höger om dig sitter en spelare som du mött flera gånger tidigare. Det är en fantasilös tight spelare som aldrig höjer om han inte har QQ, KK, AA. Han brukar även limpa med AK och liknande. När brädan kommer höjer han aldrig utan att ha en bra hand som toppar, bluffar nästan aldrig och kontrahöjer alltid kraftigt när han har nötterna som bästa stegen.
De övriga har du inga tells på.

Nu kommer floppen:
3-Q-7 (med två spader)

En av spelarna i tidig position höjer varvid spelaren direkt bakom synar, den tredje foldar medan den tighta spelaren till höger om dig synar.
Du har ingen aning om vad de kan ha, troligen Q i alla fall. Att den tighta synar är oroväckande då du vet att han alltid slänger om han inte har något. Du bestämmer dig att syna med färgdraget eftersom potten är rätt stor.

Turn kommer en 4 (ingen spader)

Den första spelaren höjer igen, den andra spelaren kontrahöjer nu plötsligt och den tighta spelaren synar av nån anledning.
Det är uppenbart de försöker haka av ditt färgdrag men så lätt ska de inte ha. Du bestämmer dig för att syna igen.

River levererar en 4 i spader!

Yes där satt färgen! och du har ess i topp, och potten är uppe omkring 130 kr. Nu väljer den första spelaren att höja igen med 10, trots uppenbar färg på bordet. Du sätter honom på troligtvis en lägre färg. Nu väljer spelare två att kontrahöja honom med 20 trots färgen på bordet och dennes höjning. Det som är ännu mer oroväckande är att den tighta spelaren innan dig nu slår om och kontrakontrahöjer de bägge andra spelarna till 30.
Nu är turen kommen till dig. Du sitter med högsta färgen så vad gör du? Synar eller foldar eller höjer en gång till? Fundera med informationen du har på vad de kan tänkas sitta på innan du läser det rätta svaret nertill.










Svar:
Vafan? Nu börjar varningsklockorna ringa på allvar. Att den första höjer kan betyda att han träffat färgen också, men den andres kontrahöjning trots den uppenbara färgen säger att nånting är fel. Det som gör mig orolig är den tighta spelaren innan mig som jag vet ALDRIG skulle höja på en sån bräda utan högsta färgen...och den sitter jag på...så den har han inte.
Nu blir jag fullständigt övertygad om att han har kåken, nånting annat skulle han aldrig höja med. Trots att jag vet att jag är slagen slinter fingret av bara farten på synknappen och de andra spelarna vänder upp sina händer. Vad tror ni att de har?

Den första vänder upp 7-7 för floppad triss med kåk.
Spelare två vänder upp Q-Q för floppad högstatriss med kåk.
Den tighta spelaren vänder upp 3-3 för floppad lägstatriss med kåk.
Jag vänder inte upp mina kort alls eftersom jag inte vill visa vilken jubelidiot jag är som synar rivern.
Av alla spaderkort måste det absolut komma ett som parar brädan (tror det är 16% chans eller så...)

Den handen kostade mig omkring 60-70 kr men så kan det gå. En stund senare gav jag igen när jag satte högsta färgen på turn och slowplayade mig till en jättepott på 198 kr som plåster på såren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Pokerlistings är en online pokerguide på nätet som ger dig information om pokerspelet Texas Holdem och andra saker om online poker. Här hittar du uppdaterade nyheter och strategi för att bli en bättre pokerspelare