torsdag 23 augusti 2007

Svårt beslut shortstackad

Följande hand utspelar sig på ett no limit 10-manna, 0:50-1 kr bord

Du är akut shortstackad med bara 18 kr kvar när du plockar upp 5-7 hjärter i första position. Av ren nyfikenhet limpar du in för 1 kr och sex personer efter dig synar också.

Floppen kommer:

7-6-4 (två spader) med öppet stegdrag för dig

Du checkar och alla andra checkar också. Potten är hiskeliga 7 kr.

Turn kommer:

2 klöver

Du satsar 2 kr. Spelare 2 och 3 synar men spelare 6 höjer till 4 kr.
Du synar, spelare 3 synar. Potten är nu 20 kr

River kommer:

9 klöver

Du passar, spelare 3 passar och nu drämmer spelare 6 till med en stor höjning på 11 kr.
Spelare 3 kommer att folda och du har 13 kr kvar. Om du synar nu kommer du bara att ha 2 kr kvar efteråt så vad gör du? Fundera på vad spelare 6 kan ha och hur given gått till innan du läser rätta svaret nertill.










Svar:
Direkt när spelaren kontrahöjde på turn började jag fundera på vad denne kunde ha. Eftersom spelaren inte höjt i sen position på floppen trodde jag inte denne hade träffat något. Skulle spelaren verkligen kontrahöja med en tvåa? Det verkade underligt. Jag fick en känsla av att vederbörande bara trodde jag försökte stjäla potten med min höjning på turn. Med öppet stegdrag tänkte jag ändå syna. Jag valde sen att checka på river då jag var osäker och nu drämmer spelaren i sista position iväg en jättehöjning efter att ha sett oss bägge innan checka.

Frågan är nu vad denne kan ha som motiverat denna höjning? Höja med en tvåa? Nej. Höja med en mirakulös 9:a? Nej inte då spelaren redan höjt på turn. Någon nia har denne inte. Jag får en känsla av att spelaren bara försöker stjäla potten och väljer att syna. Om jag har fel nu är jag blackis.
Spelare 3 foldar och spelare 6 visar upp K-Q off varvid jag tar hem potten och dubblar upp. Min superba läsning betalade av sig men det är alltid lika olustigt att syna stora höjningar i nolimit.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Pokerlistings är en online pokerguide på nätet som ger dig information om pokerspelet Texas Holdem och andra saker om online poker. Här hittar du uppdaterade nyheter och strategi för att bli en bättre pokerspelare